Zoek
Sluit dit zoekvak.

5 tips die je moet weten over sporten en voeding

Naast drukke dagen vol colleges, leren voor tentamens en andere verplichtingen, wil jij als student af en toe lekker sporten. Een combinatie van gezonde voeding en regelmatig sporten is heel belangrijk. Het zorgt voor een betere conditie, een gezonde levensstijl, meer spierkracht en een betere nachtrust. In deze blog vertellen wij vijf dingen die je moet weten over sport en voeding.

1. Sterkere spieren? Meer eiwitten!

Eiwitten zijn als het ware bouwstenen van al je weefsels in je lichaam. Dit draagt bij aan een gezonde huid, gezond haar en sterke botten. Iedereen heeft dus eiwitten nodig, sommige mensen wat meer dan anderen.

Eiwitten bestaan uit verschillende aminozuren. Een aantal van deze aminozuren kan door je lichaam zelf worden geproduceerd, maar een aantal niet. De resterende aminozuren zitten in voeding. Eiwitten zijn belangrijk voor de spieren. Ze dragen bij aan het behoud en de groei van spieren. In de sportschool kweek je spiermassa door middel van eiwitten, door bijvoorbeeld krachttraining te doen. Door je spieren zwaar te trainen worden de eiwitten sneller ‘kapotgemaakt’, afgevoerd en opnieuw opgebouwd. Blijf je vaker trainen, dan maken je spieren vanzelf meer eiwitten aan om tegen te gaan dat er teveel wordt afgebroken. Hierdoor groeien je spieren. Door meer eiwitten aan je voeding toe te voegen, ondersteun je als het ware de ‘compensatie’ en groeien je spieren sneller.

 2. Meer koolhydraten voor een betere conditie

Je hebt zelf vast wel eens voorbij zien komen dat koolhydraten niet goed voor je zijn. Maar, dat hoeft helemaal niet waar te zijn! Je kan ze prima eten – het ligt eraan hoe vaak, zwaar en wanneer je sport. Voldoende koolhydraatinname is vooral bij langdurige inspanning van groot belang.  Door het eten van koolhydraten houd je je glycogeenvoorraad (ook wel je suikervoorraad) op peil. Hierdoor kan je langer sporten. 


3. Gezond afvallen is makkelijker dan je denkt

We zijn allemaal wel eens bezig geweest met ons gewicht. Helemaal niet erg natuurlijk, sommige mensen streven naar een gezond(er) gewicht om je fit(ter) te voelen. Let wel op dat je dit op een gezonde manier doet. Balans is key. Het is oké om op de calorieën te letten wanneer je eet, maar bedenk wel dat je bepaalde voedingsstoffen nodig hebt om gezond te blijven. Zorg er dus voor dat je voeding gezond, gebalanceerd en in verhouding is met hoe vaak en intensief je sport. Wil je meer weten over gezond afvallen en aankomen? In de blog van volgende week geven we uitgebreid tips, dus stay tuned!

 4. Suiker – gezond of slecht?

Suiker kan tijdens inspanning het prestatievermogen verbeteren wanneer je middelmatig tot zeer intensief sport. Het draagt bij aan een optimale energieverbranding, en het kan een daling in de bloedsuikerspiegel voorkomen. Probeer voor/tijdens/na het sporten een stuk fruit te eten of een sportdrank te drinken. Door het stuk fruit krijg je een verzadigd gevoel omdat er veel vezels in zitten. Hierdoor krijg je genoeg voedingsstoffen binnen, heb je minder eetbuien en kan je genieten van die ‘gezonde’ suikers. Een voordeel dat een sportdrank met zich meebrengt, is dat het ook bijdraagt aan vochtinname. Hou wel in je achterhoofd dat de basis voor elke sport een gezonde en gebalanceerde voeding is, afgestemd op de individuele sporter. Hetgeen wat voor jou werkt hoeft niet te betekenen dat dit voor iemand ook werkt, en andersom. 

5. Gezond eten is niet moeilijk

Vind je het net als veel andere studenten lastig om gevarieerd, gezond en lekker te eten? Wij maken het iets makkelijker voor je. Op onze site hebben wij speciaal voor jou lekkere en gezonde recepten voor je klaarstaan. Zo kan je na een uurtje sporten weer lekker, maar ook gezond eten. Heb je zelf nog lekkere en gezonde recepten klaarliggen die je graag met anderen wil delen? Vul het formulier in op de site dan staat binnenkort jouw recept op AirDnD. 

Tags

Deel dit artikel:

Ook interessant
Categorie

Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste blogs en interessante kortingscodes rechtstreeks in je mail krijgen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief